Vzdělávací nabídka
Prostor okolo nás je plný živých bytostí a tvorů – někteří jsou našemu zraku viditelní a jiní ne. Když něco nevidíme, neznamená to, že to není. Ono to je, ovšem za hranicemi našeho „omezeného“ vnímání. Potřebujeme se v našem životním prostoru cítit dobře, jistě a doma … umožňujeme to sobě a ostatním tím, že o sebe a o své blízké okolí pečujeme. Nemusíme chodit ani jezdit daleko, dělat záchranné akce na druhém konci světa - každý může svou měrou přispět tam, kde žije.
Environmentální programy, které Land Art Studio představuje, jsou určeny pro mateřské školy s ohledem na věk dětí.
Environmentální programy jednodenní, tříděnní a pětidenní a probíhají v pravidelném a přirozeném rytmu.
Našim usilováním a vnitřním naladěním v dětech probouzíme vědomí, že jsme součástí řádu věcí, přírody, vesmíru.
VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA
Činnostní oblasti projektu vycházejí z koncepce vzdělávací metody Land Art Preschool Education a naplňují klíčové kompetence RVP PV (kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, činnostní a občanské)
. Podporujeme harmonický rozvoj dítěte pečlivým rozvržením aktvit, které působí na rozvoj a podporu myšlení, cítění a vůle.
Veškeré učení probíhá formou prožitku - osobním zážitkem, zkušeností.
Jednotlivé vzdělávací oblasti (biologická, psychologická, interpersonální, sociálně-kulturní, environmentální) se prolínají.
ROZVOJ A PODPORA MYŠLENÍ
Rozumové schopnosti podporujeme prostřednictvím smyslového vnímaní především prožitkovou formou - činnostními aktivitami, osobními zkušenostmi a zážitky.
ROZVOJ A PODPORA CÍTĚNÍ
Emocionální oblast podporujeme opět prožitkovou formou prostřednictvím smyslového vnímání pravidelným pobytem v přírodě a působením uměleckého tvoření.
Vytváříme relikty v přírodní "galerii", tvoříme z přírodnin (kaštany, žaludy, jeřabiny, sláma atd.) a přírodních materiálů (ovčí rouno, vlna, filc, dřevo atd.), malujeme, modelujeme, zpíváme, tančíme, hrajeme na hudební nástroje, hrajeme divadlo.
ZPĚV
není samostatnou řízenou činností. Zpíváme při každé příležitosti, zpěv doprovází pracovní i umělecké činnosti, pohádky, pečení chleba. Hra na nástroje z Orffovy hudební školy nám zpestřuje rytmické části. Pomáhá pracovat se smysly a dává možnost zažít vzájemnému naslouchání si.
PRÁCE S PŘÍRODNÍMI MATERIÁLY
Děti se při těchto činnostech seznamují se světem přírody. S říší minerální při skládání kamenných mandal nebo mozajek. S říší rostlinnou při zpracovávání rozličných plodů a přírodnin, při práci s ovčím rounem, vlnou nebo filcem.
MRAVNÍ OBLAST
Čas pro pohádku je velice důležitá část dne. Vyprávíme, čteme či dramaticky zpracováváme pohádky k období, které prožíváme nejméně jeden týden. Dítě tak má možnost prožít nastolené obrazy a navázat s příběhem vztah. Prostřednictvím pohádky jsou dětem sdělovány morální hodnoty života ve společenství, je rozvíjena a podporována fantazie. Dítě vnímá skutečné obrazy na pozadí pohádkovýh příběhů
ROZVOJ A PODPORA VŮLE
Volní vlastnosti podporujeme a rozvíjíme pracovními činnostmi (pečení chleba, práce se dřevem, úklid hraček a pomůcek atd.), důrazem na sebeobsluhu, pravidelnými řízenými činnostmi (příprava ke stolování atd.) a pohybem (prstové hry, rytmické části, pobyt v přírodě).
PEČENÍ CHLEBA
Děti na ručním mlýnku melou obilí. Čerstvou mouku použiváme k doplnění mouky kupované. Děti se seznamují s kontinuitou vzniku chleba. Svými smysly zakoušejí působení elementů: slunce, voda, země, vzduch.
POBYT V PŘÍRODĚ
Pro rozvoj a podporu fyzické a psychické zdatnosti je důležitý pobyt na čerstvém vzduchu.
Častý pobyt v přírodě, možnost interakce a poznávání je klíčem k rozvoji environmentální senzitivity (vztahu, empatii a citlivosti vůči životnímu prostředí a přírodě), která je základním stavebním kamenem k pozdější schopnosti o životní prostředí pečovat a chápat souvislosti.