Environmentální výchova
Environmentální výchova je přirozenou součástí našeho školního vzdělávacího programu a přirozeně prostupuje všemi činnostmi, které s dětmi běžně děláme:
- třídíme odpad ve třídě, odnášíme jej do třídících kontejnerů;
- sbíráme smetí na zahradě i v místech, kde si hrajeme;
- na zem, trávu, chodník odpadky nepatří – máme popelnice, koše a případně kapsy;
- stromy, keře, houby, květiny a zvířata jsou živé bytosti – chováme k nim úctu a ochraňujeme je;
- ukládáme věci tam, kam patří;
- vytíráme prach – uvolňujeme z vězení špíny skřítky – čím víc jich tady s námi je, tím lépe se nám dýchá;
- vyprávíme si o matičce Zemi;
- vyprávíme si příběhy a pohádky, které jsou plné obrazů - od kosmologie přes souvztažnosti v přírodě a sahají až k mezilidským vztahům;
- vyprávíme si a výtvarně akvarelem zpracováváme představy o světech kolem nás;
- poznáváme, jak je důležité o prostor okolo sebe pečovat;
- děti se seznámují s činností a vlivem člověka na okolí;
- děti procítí sounáležitost s celým světem;
- lidé, zvířata, rostliny - všichni na světě dýcháme stejný vzduch, máme společné Slunce, Měsíc, hvězdy, potřebujeme potravu a vodu;
- probouzí se vnímání sebe jako nedílné součásti celku - každý z nás je na světě důležitý, že každý z nás může dělat pro svět mnoho dobrého;
- péčí o sebe, o své věci, o své okolí se probouzí základy zodpovědnosti za svět - jaké po sobě zanecháváme stopy?
- Skupina dětí od 4 do 7 let realizuje dopolední vzdělávací program v prostředí chráněného přírodního parku Vidoule.