Environmentální výchova

 

Environmentální výchova je přirozenou součástí našeho školního vzdělávacího programu a přirozeně prostupuje všemi činnostmi, které s dětmi běžně děláme:

  • třídíme odpad ve třídě, odnášíme jej do třídících kontejnerů;
  • sbíráme smetí na zahradě i v místech, kde si hrajeme;
  • na zem, trávu, chodník odpadky nepatří – máme popelnice, koše a případně kapsy;
  • stromy, keře, houby, květiny a zvířata jsou živé bytosti – chováme k nim úctu a ochraňujeme je;
  • ukládáme věci tam, kam patří;
  • vytíráme prach – uvolňujeme z vězení špíny skřítky – čím víc jich tady s námi je, tím lépe se nám dýchá;
  • vyprávíme si o matičce Zemi;
  • vyprávíme si příběhy a pohádky, které jsou plné obrazů - od kosmologie přes souvztažnosti v přírodě a sahají až k mezilidským vztahům;
  • vyprávíme si a výtvarně akvarelem zpracováváme představy o světech kolem nás;
  • poznáváme, jak je důležité o prostor okolo sebe pečovat;
  • děti se seznámují s činností a vlivem člověka na okolí;
  • děti procítí sounáležitost s celým světem;
  • lidé, zvířata, rostliny - všichni na světě dýcháme stejný vzduch, máme společné Slunce, Měsíc, hvězdy, potřebujeme potravu a vodu;
  • probouzí se vnímání sebe jako nedílné součásti celku -  každý z nás je na světě důležitý, že každý z nás může dělat pro svět mnoho dobrého;
  • péčí o sebe, o své věci, o své okolí se probouzí základy zodpovědnosti za svět - jaké po sobě zanecháváme stopy? 
  • Skupina dětí od 4 do 7 let realizuje dopolední vzdělávací program v prostředí chráněného přírodního parku Vidoule.

 

 

Takový je příští věk, jak jsou vychováváni příští jeho občané.

J. A. Komenský